Przejdź do treści
GZOsuszecNowy
Przejdź do stopki

Strona główna

Treść

Szkoły będą mogły przeprowadzać od września więcej dodatkowych zajęć wspomagających, o ile do 30 lipca złożona zostanie korekta – zakłada projekt rozporządzenia, które zostało już skierowane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Chodzi o projekt rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Nowelizacja zmienia przepisy dotyczące organizowania dodatkowych zajęć wspomagających dla uczniów, na które samorządy otrzymują pieniądze z rezerwy subwencji oświatowej.

„Projektowane rozwiązania pozwolą między innymi na objęcie zajęciami wspomagającymi większej liczby uczniów, gwarantując przy tym pozyskanie przez jednostki samorządu terytorialnego środków z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w wysokości adekwatnej do zwiększonej liczby godzin zajęć wspomagających, które będą realizowane w okresie wrzesień – grudzień 2021 r.” – wskazuje Ministerstwo Edukacji i Nauki w uzasadnieniu.

Projekt zakłada możliwość przeprowadzenia większej liczby zajęć wspomagających. Dotychczas maksymalny wymiar tych zajęć był równy iloczynowi liczby oddziałów i 10 godzin. W rozporządzeniu planuję się zwiększenie liczby godzin z 10 do 15. 

W związku z tym projekt rozporządzenia zakłada możliwość dokonania korekty złożonych już informacji o planowanych zajęciach wspomagających, które będą realizowane w okresie wrzesień-grudzień 2021 r. oraz wniosków o udzielnie dotacji na dofinansowanie zajęć wspomagających w szkołach dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Korekt tych będzie można dokonać w terminie do dnia 30 lipca 2021 r.

Również do 30 lipca szkoły, które do tej pory nie złożyły jeszcze odpowiednich dokumentów, będą mogły je po raz pierwszy złożyć. 

Jak zauważa resort, wskazany termin przypada w okresie wakacji. „W związku z tym, w przypadku korekty, złożonych do dnia 25 czerwca 2021 r., informacji i wniosków albo składania nowych informacji i wniosków, proponuje się rezygnację z realizacji obowiązków wynikających z § 10g ust. 1 i 3 ww. rozporządzenia. Opisane w tych przepisach 

„Czynności dyrektora szkoły, polegające na ustaleniu w uzgodnieniu z radą pedagogiczną przedmiotów, które będą realizowane w ramach zajęć wspomagających, informowanie rodziców uczniów o ofercie zajęć wspomagających, tak jak i zebranie deklaracji uczestnictwa uczniów w zajęciach wspomagających w okresie od dnia 2 września 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r., mogą zostać zrealizowane z początkiem roku szkolnego 2021/2022” – wyjaśnia MEiN. 

W projekcie rozporządzenia podwojono ponadto limit tygodniowej liczby godzin zajęć wspomagających, co – jak podkreśla MEiN - daje szkołom jeszcze większą elastyczność ich organizacji. Zaproponowano również zmianę dotyczącą organizacji zajęć wspomagających dla uczniów klasy IV: w przypadku szkoły podstawowej, w której ogólna liczba uczniów klas IV–VIII wynosi 60 lub więcej a w klasie IV jest mniej niż 10 uczniów, zajęcia wspomagające z danego przedmiotu mogły być organizowane w grupie liczącej co najmniej 5 uczniów. 

Z uwagi na pilność projekt rozporządzenia nie został przekazany do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania.

63255